en...

väldigt gammal bok har jag fått av min farmor idag... en poesibok...
den har tillhört hennes faster sofia som bott här i huset...

så otroligt vacker...

kanske ska berätta lite om huset och varför det är mig så kärt...
huset är från början ett släkthem...
min farmors fastrars fastrars närmare bestämt. ganska långt bak i tiden med andra ord...
huset byggdes åt dem runt 1880, de var ogifta och behövde helt enkelt någonstans att bo. (har inte hittat några exakta uppgifter på vilket år)

efter dem var det dags för faster sofia (olas-sofia) och faster britta (bisse) att flytta hit... (jag är tillochmed döpt efter faster sofia)
guuud så många historier jag hört om dessa lustiga gamla tanter...
när grannarna behövde hjälp kunde man enligt bisse inte skicka sofia då hon svor så hemskt... 
hon låg även bakom häcken och lyssnade på kyrkfolket när de gick förbi... det finns visst en hel del likheter mig och min namne emellan...
bisse var minsan först i socknen att äga en cykel...

sista bilden är på en dikt jag hittade på näst sista sidan i boken...
på sista sidan fanns världens finaste kärleksförklaring från sofia till bisse...










Kommentarer
Postat av: Linda

Åh vad härligt med lite historia. De verkar ju ha varit störtsköna de där två!

Nu bor det två andra sköna personer i det där huset istället... =)

2011-05-17 @ 11:54:28
URL: http://buslarson.blogg.se/
Postat av: Sara

Oj så fin bok! Kul att ha den. Kram

2011-05-17 @ 14:16:27
URL: http://frutyrberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0